Nyheder

Festlige Feriedage - Flyvning i Frankrig

Foto Svend Wonsild, Bjørk Paamand, Karen Thomsen og Janne Paamand

Ferie i Frankrig: For at fejre 200 året for den franske revolution, arrangerede Philippe Buron Pilatre i 1989 et ballonstævne i Lorraine i Frankrig. Det har han og organisationen så gjort hvert 2. år siden og i år 2009 var det 20 års jubilæum for det franske ballonstævne. Det foregår i Lorraine nær byen Metz. De næste stævner ér allerede fastlagt for næste ulige år i august. Telte med sideattraktioner med leg for børn, mad og forlystelser befinder sig i et publikumsområde lige ved siden af. Selve stævnet tiltrækker i weekenderne helt op til 40.000 mennesker, som ud over ballonflyvning kan se på opvisning med forskellige fly. Bl.a. kunst svæveflyvning, ultralette fly, paragliders, helikopterture og kite skaters. Sent en af dagene var der også night glowe, som gav en dejlig stemning. 

Det er 4. gang vi deltager. En kombineret flyve- og camping ferieoplevelse, denne gang med ballonerne OY-KOS og OY-COI. Det er Europas største stævne med 800 tilmeldte piloter og mellem 300 og 500 startende balloner morgen og aften i 9 dage. Det er rigtig sjovt at se andre typer balloner og udstyr og i det hele taget mange forskellige måder at gøre tingene på. Stævnets flyvestatistik bærer præg af meget stabilt indenlands klima. De har gennem årene gennemført i snit 14 ud af 19 mulige flyvninger.  

Det er et virkelig godt område at flyve i.

De fleste marker er i august tørre og afhøstede og det er sjovt at flyve fra en flyveplads, der er et område, hvor vi ellers aldrig får lov at komme ind og starte fra.

 

Vi camperede i byen Jaulny, hvor der var en fin ren venlig og billig campingplads. Andre hold overnatter på pladsen og andre igen på slotte, værelser eller hoteller. Det er en god ide at booke campingplads over nettet hjemmefra, så man er sikker på at få en plads, da der er mange turister under sådan et stævne.

Køer på mange måder: Franskmændene er gode til køer. Køen starter ved indskrivning. Selv om mange har ordnet papirarbejdet ved at forsikrings papirer, logbøger, medical, luftdygtighedsbevis mv. var indscannet og godkendt hjemmefra, var der stadig 3 timers kø for at blive registreret, få gaskort, flyvekort og morgenmadsbilletter udleveret.

Så er der bilkøer. Især weekendaftener, selv om politiet, som var mødt talstærkt op, hjalp meget med at dirigere trafikken. Vejene er ikke helt gearet til så stort rykind. Mange franskmænd satte sig tålmodigt tilrette på klapstole med rødvin og mad langs veje, på marker og på pladsen flere timer før de store starter. Stemningen var god og meget fransk.

Køerne på marken var forbløffende rolige. De kunne virkelig ikke tage sig af at der kom flere hundrede balloner over dem – de var roligt spisende og helt upåvirkede.

Gaskøerne håndterede de virkelig professionelt med ca. 50 udtag fra den store tank. Vi ventede ikke over ½ time. Der var etableret en pilotbar umiddelbart ved gaskøen. Den fungerede fint.

 

>Vi var med til endnu en kø. En ballonkø på 2 linjer for d. 29 juli at sætte en verdensrekord ved at have 2 linier af 329 inflatede balloner der lettede stort set på en gang.

Flot syn og sjovt at være en del af en godt planlagt rekord.

 

Og så var der landingskø.

Vi har aldrig før skullet stille os i kø til landing. Det gjaldt også om at få hylsteret hurtigt pakket sammen hvis man var først i feltet og landet på en god mark.

I det hele taget var det godt ikke at komme for sent af sted og det var godt i tide at komme ned i højde for at få plads.

 

 

 

Vigereglerne og stor opmærksomhed er påkrævet når så mange flyver sammen.

 

 

En Typisk dag: Vi vågner med vækkeur kl. 4. Bilen er parkeret uden for campingbommen. Vi kører til flyvepladsen hvor vi får morgenmad og er klar til briefing i den store hangar kl. 6.00 om morgenen. Det foregår på fransk med en ultrakort oversættelse til engelsk med bl.a. vejrudsigten. De er glade for små anekdoter og holder det hele i en uformel stemning.

Efter briefing kører vi ad runwayen til startpladsen, hvor der er fine græsarealer.

Starttilladelsen gives med radio og et hav af launch mastere i form af spejdere med gule veste.

Det fungerer rigtig fint.

Flyvning er helt uproblematisk. Pladsens radiofrekvens er reserveret ballonerne når der flyves og det samme er kontrolzonen.

I forbindelse med gasning er sikkerheden virkelig høj. Alle bliver spurgt om man har mobiltelefon, kamera eller anden elektronik, som ikke må komme ind på tankningsarealet, og man bliver instrueret i at køre forsigtigt med vognene som er stillet til rådighed så gasflaskerne kan trilles til tanken. De har endda overvejet om Englænderne specielt skal vaske hænder inden gasning for ikke at overføre svine influenza smitte.

Efter tankning er det hjem til ekstra morgenmad og så en middagssøvn.

Middagsmad laver vi som altid på ballonferier om eftermiddagen, så vi er klar til aftenbriefingen kl. 18.30. Starttilladelse til aftenflyvningen styres som om morgenen samt med et flag på hjørnet af kontroltårnet. Rødt flag betyder vent. Grønt betyder starttilladelse og sort er aflysning. Aftenflyvningen udskydes ofte lidt til den termiske aktivitet er minimeret.

Efter flyvning er der gasning igen. Derefter er det hjem til lidt mad og en enkelt øl og i seng, klar til næste briefing.

Når der ikke flyves: Så er Lorraine et fint feriested. Der er selvfølgelig franske oste og god rødvin, men også mange turistattraktioner. Området er grænselandet mellem Tyskland og Frankrig. Mellem de gamle slotsbyer Metz og Nancy. Der er både store naturparker og middelalderbyer, nyere forsvarsværker (bl.a. Marginot-linien) krigsmonumenter og skræmmende store kirkegårde, da det også var her fronten gik i 1. verdenskrig.

Flyveteknisk: Organisationen havde clearet området i en radius af 15 km op til 5000 ft. Derefter fløj man på det lokale ICAO kort og var overladt til selv at skaffe tilladelse i de omliggende TMA og CTR. Som regel var den reserverede kontrolzone rigeligt til 1½ times flyvning i de svage vinde. Masser af gode landingspladser alle vegne.  

En fransk ballon landede efter 1½ time midt på hovedgaden i Mars la Tour, lige ved en statue af Jeanne D Àrc.

Enkelte dage var vejrmønsteret sådan at man kunne flyve ud af pladsen i lav højde og gå op og fange en vind i 5000 ft, der næsten tog en retur til startstedet. Sjovt at prøve. 

Alt i alt blev det til en dejlig ferie og 10 super fine flyvninger.

 

Vi er enige om at det ikke er sidste gang vi tager til Chambley flyveplads til Mondial Air Ballons stævne. Læs også: http://www.pilatre-de-rozier.com/mab2009