Nyheder

Nu Kongelig Cirkus

Efter at have ventet i flere måneder kom endelig langt om længe min nye ”Cirkusballon”. Hurtigt kom Trafikstyrelsen på banen, og i løbet af noget der ligner rekordtid fik jeg de nødvendige papirer på plads. Jeg kunne nu, efter kun en uges sagsbehandling tage den nye ballon i brug. Jomfruflyvning blev foretaget den 12 november, her om lidt længere frem.

En gul og rødstribet ballon

Jeg har altid haft samme design på mine private balloner. Ballonen, en Colt 77A, 32 baner (SE-ZVB & OY-BOW) der blev bestilt i efteråret 1978, var den første i hvad der skulle vise sig at blive en lille serie af gul og rødstribede balloner. Fabrikatet blev valgt ud fra en forestilling om, at der var mere krudt i det mærke. For at finde et design, der lige netop signalerede, hvad jeg mente, at ballon-eventyr stod for, kom jeg hele paletten af muligheder igennem. Som den tidligere artist jeg var, satte jeg menneskers oplevelse ved at se ballonen på himmelen højt. Jeg ville skabe glæde hos de, der så ballonen flyve, og her ikke mindst glæde børnene, noget i stil med: ” Moooar se en rigtig ballon!” Tror jeg tegnede mere end tyve forskellige balloner på de designark jeg havde modtaget fra Colt-fabrikken i Irland. En overgang var jeg meget begejstret for et mangefarvet spiralmønster, der på det tidspunkt var moderne i USA. For at hente inspiration kiggede jeg i mange ballonbøger. Her var det specielt verdens første gasballon, der fangede min opmærksomhed.

For mig signalerede professor Charles gasballon, fra 1783, netop den romantik og eventyr jeg i min fantasi associerede ballonfærd med. Min viden om emnet var i og for sig begrænset på det tidspunkt, da jeg des forinden kun havde fløjet ballon tre gange. Husker også, at jeg tænkte meget på H.C. Andersen, og på hvordan han ville have beskrevet en ballon. Andersen ville måske have begyndt et eventyr med: ”Der var en gang en gul og rødstribet ballon, der så gerne ville flyve højt, men som var så frygteligt sart….”

Valget blev derfor de gule og røde striber. Som noget helt nyt, og noget der stadigvæk ses ret sjældent, ønskede jeg at farverne også blev ført igennem nomex og underkjole. Anledningen til det var, at jeg ville have ballonen til at ligne Charles ballon så meget som muligt. Den detalje har jeg holdt fast ved.

Her kan passende også nævnes, at navnet ”Cirkus” fremkom ved, at jeg lagde hånden på designarket ved ballonens ækvator. Jeg så således kun toppen af ballonen. Billedet blev da som et traditionelt cirkustelt, noget i stil med hvordan cirkus Arena ser ud i dag, og Cirkus-navnet blev et naturligt valg.

Den første Cirkus ballon blev leveret til mig i Sverige i marts 1979, og fløj i Sverige, Danmark og Finland frem til 1 april 1984, hvor den, efter en soloflyvning, landede i en carport i Farum og pakkede et parcelhus ind med det deraf følgende havari som resultat.

Den blev kun 116 timer.

Ballonens korte levetid til trods må man sige at i de år blev grunden lagt til en lidt hårdere hud på piloten. Kan her nævnes, at ballonen efter kun 14 timer i logbogen havde frækheden at lande med mig på Hjortholm i Stavns Fjord på Samsø – en ø, der i øvrigt kun var beboet at en snes balstyrige tyrekalve.

Jeg var fem dage forinden blevet godt gift, så fruen ordnede fluks en båd og hentede mig og ballon.

Ballonen nåede også at opleve den første af, hvad der skulle vise sig som en stribe af opstigninger, fra Tivoli i København.

Næste Colt 77A, 32 baner, Cirkus ballon (med samme registrering) blev taget i brug i juli 1984.

Ballonen tjente mig ved ballonstævner i Sverige, Østrig, Tyskland, Polen, Frankrig, USA og Japan. 

Ved disse stævner viste ballonen sig fra sine svageste sider i og med, den aldrig lykkedes skaffe mig blot en eneste hæderlig placering. Ballonen blev flittigt brugt i Tivoli i København og ved andre spektakulære forestillinger, bl.a. kan nævnes, at 1985 blev Danmarks første drop af drageflyver fra ballon lavet over Arnborg svæveflyver center (3.000 fod ved drop). Desværre overlevede ballonen ikke trækprøven i 1991, og den blev 274 timer. Grunden til den tidlige død mistænker jeg var, at den aldrig rigtigt kom sig over at være pakket våd efter sidste flyvning ved VM 1987 i Østrig.

Ny Colt 77A, 32 baner, Cirkus ballon (med samme registrering) blev taget i brug i februar 1992.

Denne ballon har bragt mig utallige gode oplevelser, og utallige dårlige placeringer ved diverse stævner. Den har også bragt mig i kontakt med mange spændende mennesker, hvoraf specielt kontakten til Kongehuset er værd at nævne. Ballonen er stadigvæk luftdygtig efter at have fløjet i Sverige, Slovenien, Østrig, Japan, Frankrig og Ungarn. Ballonen blev solgt i august 2011 efter at have fløjet 244 timer.

Næste Cirkus-ballon kom i år 2000. Denne gang en Lindstrand 60A, 24 baner (OY-COV).Ballonen er en letvægtsballon på bare 60 kg., og købt til konkurrenceformål. Ballonen er virkelig en god ven ved opsætning, flyvning og ikke mindst ved sammenpakning qua sin lidenhed og vægt. Mener, at den har vinderpotentiale, hvis den får en lidt skarpere pilot. Ballonen nåede kun at flyve her i landet inden den i august 2011 blev solgt efter at have fløjet 159 timer.

Her skal lige nævnes, at i år 2002 kom en ny Cirkus ballon, som jeg godt nok ikke er ejer af. Denne ballon ejes af Jan Andersen.

Det er en Kubiceck 77A, 24 baner (OY-NOA)

Jeg kan i sagens natur ikke hele dens historie, men en ting er sikkert, den er flot at flyve sammen med, og jeg ved, at Jan og Tina er rigtig glade for den.

Den nye Cirkus ballon

Det er en Lindstrand 90 A, 24 baner (OY-NOW). Ballonen er således lige et nummer større end de tidligere. Baggrunden for det er, at jeg i forbindelse med mine velgørenhedsarrangementer, hvor jeg af og til flyver med gæster i kørestol, har brug for lidt mere løftekraft. Ballonen er helt klassisk, uden brug af forstærkede materialer i toppen, og med en underkjole. Det eneste nye er, at den har et Q-vent system monteret. Brug af Q-vent bevirker, at den kan landes på en kortere bane i blæsevejr. Sækken til ballonen har også fået et lidt mere personligt præg.

Når man sammenligner ballonernes facon ser man at en Colt ballon er højere i forhold til bredden end Lindstrand. Det gør, at Colten ses mere som dråbeformet og nok opleves lidt mere elegant af specielt os modne skippere. Personligt anser jeg, at det flotteste ”Cirkus-design” er det med 32 baner, da hver bane bliver en anelse smallere. Jeg overvejede derfor at få en 90A med 32 baner, men en specialbygget Lindstrand på 32 baner ville være en dyr fornøjelse.Der var en ekstra udgift på i runde tal DKK 50.000,- fordi fabrikken først skulle have en typegodkendelse igennem hos det engelske CAA, og beløbet der er nævnt var sagsomkostninger herved. Set i det lys kan jeg fint leve med 8 baner mindre.

Her bør også nævnes, at Lindstrands noget bredere hylstre dog har sine fordele. De står inden start, efter fyldning, mere stabilt end mange andre modeller. De har ikke tendens til at pendle frem og tilbage ved halvdårligt læ. Det skyldes, at der er flere kubikmeter varm luft fordelt i toppen der trækker godt opad. Da ballonerne er et par meter lavere, behøver de heller ikke så højt læ.

Første tur med OY-NOW også kaldt ”Royal Circus”

Lørdag den 12 november var, som tidligere nævnt, passende til formålet.

Samling ved Cirkusbygningen i Avedøre kl. 13.00, herefter af sted til startpladsen. Dagens hold bestod af Hans Willadsen, Eskild Paamand, Anna Laursen, Rune Smith og undertegnede. Vi valgte at starte fra asylcenteret i Avnstrup ved Ny Tholstrup. Beliggenheden midt i skoven gav godt læ, og opstigninger fra stedet glæder altid beboerne. Jordvinden var 140 grader 12-13 knob. Vind på 2.000 fod var 180 grader og små 30 knob. Altså de helt rigtige forhold til test af Q-venten, og i øvrigt med den rådende flyveretning, til at se og nyde en rigtig smuk del af Sjælland.

Eskild, Rune og jeg steg således til vejrs.

Turen gik forbi Elverdammen, op til Holbæk og videreover fjorden til Tuse Næs. Da vi så, at ballonen brugte beskedent med gas, fortsattes der over Lammefjorden, og vi landende efter 90 minutter et stykke oppe i Odsherred. Hastigheden, da vi fløj som højst, var på 54 km/t.. Det var rigtigt dejligt med lidt fart, de stunder vi skulle passere fjordene.

Ved landing viste GPSen 20 km/t., hvilket ikke gav nogen lang drag qua brug af Q-vent. Her til skal siges, at det var en ny fornemmelse at kunne se en blå aftenhimmel tværs gennem ballonen, for der hvor parachuten plejer at sidde, var der kun et stort hul. 

Efter en hurtig sammenpakning, blev ballonen døbt til ”Royal Circus” og Rune til ”Markgreven af Egebjerg”.

Circus Balloon Club har nu 4 luftdygtige gul - og rødstribede balloner:

1. OY-BOW v/Michael Hesselvig
2. OY-COV v/Tue Falkenstrøm
3. OY-NOA v/Jan Andersen
4. OY-NOW v/Lau Laursen

Afslutningsvis vil jeg nævne, at hvis nogen spørger om, hvilken ballon jeg nu flyver, er svaret: ”Now Royal Circus”.